Мистецтво 10 клас

18 травня 2020 року

Мистецька мозаїка. Панорама мистецтв.

Цікаву інформацію можна подивитись за  посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=IXzzf0yW8zY&feature=share&fbclid=IwAR3Xk5jmx1Ds14EdlBKhX5KU1erKZ-q_w7nvUwqYv96ZGyVQ0NnJE_kU3N8

04 травня 2020 року


Макамат -професійна музика мусульманського Сходу. Конспект.


Виконайте тестування.

1. В основі культури багатьох народів Близького Сходу і Середньої Азії, які зробили  значний внесок у розвиток світової цивілізації, лежать традиції:

а) християнства             

б) буддизму               

в) ісламу              

г) індуїзму

2. Іслам виник у ...

а) стародавню епоху            

б) період раннього Середньовіччя

в) Середньовіччя                  

г) період пізнього Середньовіччя

3. Роки життя пророка Магомета, або Мухаммада:

а) 470 – 532          

б) 570 – 632          

в) 670 – 732           

г) 580 – 742

4. Головна книга мусульман, в якій записані одкровення Магомета його учнями, є ...

а) Веди                  

б) Танах                 

в) Біблія                

г) Коран              

ґ) Канон

5. Віднайдіть, чого не буває у молитовних залах мечетей:

а) каліграфії (написів з Корану)       

б) зображень і скульптур     

в) арабесок і мозаїки                          

г) кольорових вітражів і кахельних панно

ґ) бронзових світильників                

д) килимів на підлозі

6. На місці зруйнованого римлянами храму біблійного царя Соломона побудовано  знамениту мечеть (за переказами, на вершину цього купола – скелі – одного разу янголи  принесли Мухаммеда, і він ступив на нього своєю ногою; мечеть прикрашена мозаїкою і мармуровими колонами) – це...

а) “Велика мечеть” (мечеть Омейядів) у м. Дамаск, Сирія      

б) Блакитна мечеть Султана Ахмеда, Стамбул, Турція   

в) мечеть Куббат ас-Сахра (“Купол скелі”), Ізраїль

г) мечеть Джумейра, Дубай, ОАЕ       

7. Арабеска – орнамент, що з’явився в Середньовіччя на території ісламського Сходу, і має такі риси, крім:

а) складний орнамент, химерно переплетений, створений на основі математичного  розрахунку (гармонійне поєднання сакральності, математики і мистецтва);

б) складається з геометричних фігур (переважно зіркоподібних многокутників), стилізованих рослинних мотивів (переплітаються квіти, бутони, стебла і листя), каліграфічних написів;    

в) такі візерунки прикрашали стіни, стелі і склепіння мечетей, тканини, килими, металеві та глиняні вироби;     

г) так званий острах порожнечі – орнамент покривав всю поверхню, не залишаючи місця для фону – це відображення релігійного уявлення мусульман, що “тканина Всесвіту”  нескінченно триває і не має кінця;

ґ) зображувалися: калина – квіти, листя і плоди – як оберіг родини; дуб – листя і жолуді як символ чоловічої енергії, міцної життєвої сили, непереможності; лілія – символ жіночності і под.;

д) це прекрасний інструмент для медитації: при погляді на повторювані елементи легко   “потонути” в цьому морі візерунків, що змушує забути суєту зоовнішнього світу і зануритися у внутрішній.

8. Цей килим, витканий в Ірані (довжина – 130 м, ширина – майже 50 м, вага – 48 тонн, над килимом трудилися протягом двох років понад тисячу іранських майстринь), удостоївся Книги рекордів Гіннеса і знаходиться зараз в мечеті міста...  

а) Абу-Дабі, ОАЕ      

б) Мекка, Саудівська Аравія     

в) Ієрусалим, Ізраїль     

г) Дамаск, Сирія

9. Одна з найдавніших літературних пам’яток арабського мистецтва – антологія “Кітаб аль-агані” (“Книга пісень”), в якій є сюжет про трагічне кохання...

а) Трістана й Ізольди      

б) Івана й Марічки    

в) Маджнуна і Лейли     

г) Ромео і Джульєтти

10. Установіть відповідність між спорудами арабо-мусульманського регіону та їх описом:

а) медресе     

б) караван-сараї     

в) мечеть 

г) мінарет                                                            

 

1) основна культова споруда ісламу, місце для молитви і богослужіння

2) башта (кругла, квадратна чи багатогранна, з якої муедзин закликає правових мусульман до молитви

3) “місце, де вчать” – богословські школи мусульман різного рівня

4) служитель при мечеті, який з мінарета в певний час закликав віруючих до молитви

5) заїжджий двір для караванів на торгових шляхах

11. Установіть відповідність між назвою свят та обрядів мусульман і їх поняттями:  

а) Намаз   

б) Ураза (піст)-байрам     

в) Курбан-байрам    

г) Джума                                            

 

1) Свято “народження пророка” Мухаммеда (відзначається за місячним календарем у місяць раби аль-авваль; крім молитов, роздачі милостині, свято вимагає читання вголос віршів, що прославляють Мухаммеда, урочистих процесій із запаленими ліхтарями та із зображенням матері Мухаммеда – Аміни.

2) Святковий (але не обов’язково неробочий) день у мусульман, святкується щотижня, починається із заходом сонця у четвер і продовжується до його заходу в п’ятницю; неприпустимо грішити в цей день.

 3) Щоденна п’ятиразова молитва, яку мусульмани виконують на світанку, ополудні, в другій половині дня, після заходу сонця та на початку ночі (сьогодні через ритм життя моляться і до двох разів).          

 4) Свято розговіння, яке завершує місячний піст (три дні вихідних); обмін подарунками (в родині, на роботі, подання нужденним); придбання нових речей та вживання різноманітних ласощів.  

5) Свято жертвопринесення, найдовше (триває не менше 4-х днів); відзначається через 70 днів після завершення урази; головне дійство – принесення кривавої жертви – переважно барана чи верблюда; в цей час здійснюється паломництво (хаджж) до Мекки.   

12. Установіть відповідність між архітектурними “дивами” Об’єднаних Арабських  Еміратів і їх назвами: 

а) Готель “Бурдж-Аль-Араб” (“Парус”). Дубай, ОАЕ      

б) Хмарочос “Бурдж-Халіфа”. Дубай

в) Головний офіс будівельної компанії Aldar Properties. Абу-Дабі, ОАЕ   

г) Велика мечеть шейха Зайда. Абу-Дабі

 

1)                                            2)                                       3)                                            4)

       

27 квітня 2020 року


Стилі арабської каліграфії. 
Арабеска в живописі, архітектурі. 
Творчість видатного художника -мініатюриста К. Бехзада. 
Килимарство Персії (нині- Іран) Туреччини.
Ізнікська кераміка

- Дайте визначення поняттю «декоративно – прикладне мистецтво».
 - Які види декоративно – прикладного мистецтва України Ви знаєте?

План уроку
1.Стилі арабської каліграфії.
2.Арабеска в живописі, архітектурі.
3.Творчість видатного художника – мініатюриста К.Бехзада.
4.Килимарство  Персії, Туреччини. 
5.Ізнікська кераміка

 Арабська каліграфія, або мистецтво зображення слова, є ключовим елементом ісламської культури, такою ж невід'ємною її частиною, як мусульманство або арабська мова. В арабських країнах це мистецтво було доведено до абсолютного ступеня довершеності. Володіння каліграфією в арабських країнах з часом стало показником освіченості та духовної довершеності. Причиною розвитку художньої каліграфії була релігія. Коран не забороняє зображення людей та тварин на малюнках, але з розповсюдженням ісламу були успадковані і вкорінені в той час забобони проти образотворчого мистецтва. Зображення живих істот призводили до поклоніння їм.  Це обмеження призвело до розквіту каліграфії. Арабська каліграфія стала вживатись не тільки для створення копій Корану, але й в розписі порцеляни, в оформленні килимів та інших тканин, на монетах та в архітектурі.  Першим із канонічних почерків вважаються куфі (від назви міста Куфа в Іраку), геометризовано-монументальний та тяжіє до прямих ліній та  чітких геометричних форм. Його використовували, зокрема, для створення перших написаних рукою копій Корану. Інший стиль - насх («листування»), горизонтальний, строгий почерк, який використовувався в листуванні та створенні ділових паперів, і для цих цілей продовжує вживатись дотепер в різних варіаціях. Вважається, що від нього ведуть свій родовід усі пізніші варіації арабської каліграфії.  Для документів, які видавали державні органи Османської імперії, було розроблено спеціальний шрифт  дивані . Це дуже витончений декоративний шрифт із великими діагональними завитками, але досить легкий для читання. Ще одним цікавим витвором ісламських каліграфів  була тугра — стилізоване зображення імен османських султанів, яке вживалось як віза для імператорських указів. Пізніше тугру використовували як царську емблему на монетах і печатках аналогічно тому, як європейські монархи використовували герби або монограми. Всього відомо 35 тугр османських падишахів і всі вони справжні витвори мистецтва. 

Дати відповідь на запитання:
 - Які причини появи художньої каліграфії?
 - Назвати стилі арабського письма
 - Де використовувалась арабська каліграфія?

«Арабеска в живописі, архітектурі»

Паралельно з розвитком каліграфії виникали й удосконалювалися види письмового орнаменту, який використовувався не тільки для прикрашання  рукописів, але і в прикладному мистецтві. Аяти Священного Корану і висловлювання Пророка, записані каліграфічної в'яззю, прикрашали стіни мечетей, Медресе і палаців. Мудрі вислови, вставлені в рослинний чи геометричний орнамент, надавали особливої краси всіляким глиняним і бронзовим виробам. Закономірність і форми, які поєдналися у геометричних фігурах, лягли в основу  сплетінь арабської геометричної в'язі. Такі узори європейці називають арабесками.
Дивовижні за красою і задумом геометричні, рослинні та письмові орнаменти не просто радують око, вони відображають філософські принципи нескінченності, гармонії і різноманітності.
Суворі  традиції визначили релігійну заборону на зображення людей і тварин, особливо в тих випадках, коли це може призвести до обожнювання творінь або може відвернути увагу від поклоніння Аллаху.
У так званому "квітковому стилі" філософи Сходу бачили можливість висловлювати мрії людства про спокій, красу, щастя.


   Дати відповідь на запитання:
 - Які специфічні ознаки притаманні орнаменту арабесок?
 - На яких предметах та площинах їх використовували?
 - Які філософські принципи відображають арабески?

«Творчість видатного художника – мініатюриста К.Бехзада»
   Кемаль-ад-Дін Бехзад - перський художник-мініатюрист, який працював в Гераті з 1468 по 1506 рік і визнаний одним з найбільших майстрів Гератської школи мініатюри і всього сходу.  За походженням був таджиком. Працював мініатюристом у тімурідівській бібліотеці Герата і після 1522 року в Тебризі. Створював динамічні багатофігурні композиції на сюжети з історії народів Середньої Азії, ілюстрував «Бустан» Сааді«Хамсе» Нізамі та ін. Писав також портрети. Бехзада підтримував великий гуманіст Навої. Мав багато наслідувачів та учнів. Творчість тісно пов'язана з народною традицією, відзначається рисами реалізму в зображенні пейзажу та передачі побутових деталей. Бехзад Кемаль-адін — неперевершений для свого часу колорист та майстер композиції.
   Бехзад в історії перського мистецтва є напівлегендарною фігурою. Відгуки про нього сучасників і пізніших авторів стали причиною того, що його руці приписується велике число робіт - мініатюр і малюнків, з якими фахівці до цих пір не змогли розібратися остаточно.
  Точна дата народження художника невідома, її приблизно розміщують між 1455 і 1460 роками. Оскільки ніде немає згадок про його знатне походження, можна припускати, що Бехзад був вихідцем з родини небагатих городян або ремісників. За повідомленнями істориків, Бехзад рано залишився сиротою. Виховував його відомий каліграф і художник Мірек Наккаш Хорасані, який при дворі Султана Хусейна Байкара займав високу посаду кітабдара - начальника бібліотеки. Деякі джерела повідомляють, що був ще один художник, Бенкет Саїд Ахмед Тебрізі, якому Бехзад зобов'язаний своїм мистецтвом. Крім того, на формування особистості Бехзада і його світогляду великий вплив зробив Алішер Навої, візир, поет і гуманіст. Історики вважають, що Навої був безпосереднім покровителем молодого таланту. А Хондемір стверджує, що вже в 23 роки Бехзад став провідним художником Гератської майстерні. У мініатюрах він проявляє себе як майстер пейзажу, і як майстер батальних сцен, і як майстер зображень людських фігур і їх індивідуальних особливостей. Йому належить безліч художніх нововведень.
У 1490-х роках указом Султана Хусейна Байкара Бехзад був призначений главою султанської кітабхане - бібліотеки і майстерні по листуванню книг. Тепервін не тільки створює мініатюри і малюнки, але здійснює керівництво проектами і керує роботою художників. . У Бехзада було багато послідовників і учнів. Мистецтво художника мало довге відлуння, і вплинуло на середньоазіатський  і монгольський живопис.

«Килимарство  Персії, Туреччини» 
   Прадавнє мистецтво килимарства передавалося в Персії від покоління до покоління й вважалося найдорожчою сімейною цінністю. Килими ткали 

в домашніх умовах, для сімейного користування або в подарунок. Приблизно в III ст. н. е. з’явилися мануфактури.

На  орнамент перського килима вплинули історичні процеси. Коли 

в Персію прийшов іслам, із килимів зникли птахи, верблюди, коні. Замість них з’явились абстрактна символіка та м’які візерунки. Килими часів монгольського панування позбавлені істинно перської пишності, вони відзначаються простим, переважно геометричним орнаментом.

Перси  вміли ткати килими ще 2400 ̶ 2500 років тому, саме так оцінюється вік першого збереженого до наших днів східного килима.
Поняття «перський килим» містить у собі велике різноманіття орнаментальних стилів, технологічних типів і територіальних відмінностей.
У наш час у кожному з міст Ірану  ̶  Кум, Наїн, Tебриз, Ісфахан, Габе  ̶  свої традиції килимарства, свої самобутні килими з особливим почерком.  Перські килими завжди були і залишаються невід'ємною частиною іранської культури і повсякденного життя народу. Іранці були одним з перших народів, які почали виготовляти килими. Предмет розкоші, з якою перський килим асоціюється сьогодні, контрастує з його скромним початком у кочових племен, які блукали великими просторами Персії в пошуках засобів до існування: килим слугував надійним захистом від холодної зими. Разом з тим від найдавніших часів іранці вкладали у цю справу весь свій творчий хист. Спираючись на традиції минулого, іранські майстри досягли унікальної досконалості. Перські килими відомі різноманітністю дизайну, кольору, розміру і матеріалу, кожен килим і його палітра тісно пов'язані з самобутньою культурою та технікою килимарства. За багато століть перський килим отримав міжнародне визнання за свою художню пишність. У палацах правителів, багатих будинках і музеях усього світу перський килим є однією з найдорожчих речей. 

   Килим на Сході грає практичну та символічну ролі. Центральний медальйон перського килима символізує сонце, божественне; дерево — дерево життя, що підтримує зв'язок між землею і божественним. Перські килими, як правило, виготовлені з довгої, м'якої і шовковистої вовни «куш», яку стрижуть навесні у овець і кіз. Фарбують шерсть килимів традиційним способом, натуральними пігментами з рослин, кори, корисних копалин і комах. 
  Персія увійшла в Арабський халіфат в VІІ ст. та стала ісламською країною. Коли до Персії прийшов іслам, що забороняв зображення живих творінь Аллаха, з килимів зникли птахи, верблюди, коні, змінюючись рослинним орнаментом. 
У XV столітті столицею Персії стало місто Ісфахан. Релігійну заборону на зображення тварин і птахів був знято, виробництво килимів перетворилося на один з основних джерел доходу казни. В столиці та багатьох інших містах були створені державні мануфактури, де умілі художники та майстри створювали чудові шедеври килимового мистецтва. В цей період іранські майстри в основному були захоплені зображенням тварин. 
Всі іранські килими поділялися на дві групи — придворну та народну. Придворні килими — грандіозні за своїми розмірами, оздоблені багатою рослинною орнаментацією, великим центральним медальйоном, картушами. Килими придворного стилю XVІ ст. за характером узору поділяються на декілька типів. Так, коли придворна мануфактура разом із резиденцією була переміщена в Тебріз, поширюються так звані «звірині килими». Всі тварини, зображені на таких килимах, належать до місцевої фауни, іноді зустрічаються мотиви, запозичені з китайського мистецтва. Тварини, серед яких зустрічаються леви, гепарди, бики, трактовані реалістично. Мотиви флори відтворені у вигляді густих, ароматних садів, як на перських мініатюрах. 
Коли в кінці XVІ ст. придворна мануфактура була перенесена в Ісфахан, з’являється тип «мисливського» килиму. На таких килимах відтворюють сцени полювання, вершників в тюрбанах, що стріляють з луків, переслідують ланей, борються з пантерами. З середини XVІІ ст. виробництво подібних килимів припиняється. 
     В епоху Сефевідів (XVІ — XVІІ ст.) діяли численні центри килимарства в Тебрізі, Ісфахані та інших іранських містах, які були обладнані всім необхідним. З Ісфахану килими стали експортувати в Туреччину, звідки вони потрапляли в Європу. У Європі перські килими стали дуже популярними, за ними споряджалися цілі торгові експедиції. 


Дати відповідь на запитання:
  • Яке значення відіграв килим в культурі арабського світу?
  • Які види килимів Ви знаєте? Чим вони відрізняються?
  • Чому такого великого значення надавали орнаментальному оздобленню килимів для молитов?
  •  Порівняйте східні та українські килими. Які мотиви в орнаментах переважають? Чим вони подібні, а чим відрізняються?

«Ізнікська кераміка»
    Виробництво художньої кераміки на території Малої Азії сягає своїм корінням сивої давнини. Зростання  міст, розвиток зодчества збільшили потреби в такому ідеальному будівельному матеріалі, як кераміка.
Багаті поклади високоякісної білої глини висунули на перший план невеличке місто Ізнік (Нікея), розташоване за кілька десятків кілометрів від столиці Османської держави – Стамбула. Письменник-мандрівник Саад-ед-дім писав: «Із землі цієї місцевості виготовляють кераміку, яку неможливо описати словами. Її складно відрізнити від китайської порцеляни».
Ізнікським виробам раннього часу властивий чудовий за майстерністю
й вишуканістю розпис. Орнаментика складається з дуже тонко виконаних рослинних мотивів, серед яких основне місце займають квіти із закругленими пелюстками, стебла з дрібним листям і плетючими завитками, а також традиційні арабески
   Керамічні вироби виготовлялися зі світлої глини, що давала при випалюванні тендітний і пористий черепок рожевого або кремового тону. Підготовлений виріб покривали ангобом – розчином білої глини. Розпис виконували рідкими фарбами. Щоб чіткіше виділити малюнок, його обводили чорним, рідше – темно-зеленим або синім контуром. Аби закріпити фарби та додати виробу міцності, водонепроникності й гарного зовнішнього вигляду, після нанесення малюнка його покривали глазур’ю.
 Поряд із орнаментикою не останню роль у декорі турецької кераміки відігравали елементи епіграфіки. Входячи до складних композицій, написи були тим необхідним компонентом, який «пожвавлював» ту або іншу орнаментальну схему.
  Дати відповіді на запитання:
 - Які риси притаманні турецькому гончарному мистецтву?
 - Як відзеркалився світогляд народу в гончарному мистецтві?

Домашнє завдання: дати відповіді на запитення та записати їх у зошит.  

Створити малюнок у стилі "арабеска"













        



Перегляньте відео.Опрацюйте матеріал.

(Конспект)Короткий виклад матеріалу

Кінематограф Індії: самобутність національної школи, насиченість музично-танцювальними епізодами. Боллівуд – найбільша у світі кіно-індустрія. Творчість  режисера і актора Раджа Капура

Боллівуд – це синонім кіноіндустрії індійського міста Мумбаї (колишня Бомбей), названої так за аналогією з Голлівудом в Каліфорнії (США). "Термін "Боллівуд" - винахід кінця ХХ століття, який з'явився після того, як мумбайська кінопродукція вразила уяву Заходу", - каже історик кіно з Південної Азії Насрін Рехман.
Щодня близько 14 мільйонів індійців ходять до кінотеатру на перегляд нової картини. Оскільки майже 40% індійців безграмотні, кіно там основне джерело інформації.
Перегляд фільмів у кінотеатрі перетворюється на справжнє шоу. Під час пісень публіка в залі виходить в проходи між рядами і починає танцювати.
Кіно Індії знімається не тільки в Боллівуді. Боллівуд – це фільми, переважно зняті на хінді. На півдні країни діють Толлівуд (фільми на телугу) і Коллівуд (фільми  тамільською мовою).
Відомими кіностудіями Боллівуда є Filmalaya і Film City, розташовані в північній частині Мумбаї. Щорічно на кіностудіях Боллівуда випускається близько 200 фільмів, в основному на мові хінді, але також і на урду і панджабі.
Індійські фільми демонструються на екранах більше ніж 90 країн світу.
Індія бере участь у міжнародних кінофестивалях. Індійський уряд відправляв кіноделегації до інших країн, таких як США і Японія, тоді як Гільдія кінопродюсерів направляла аналогічні делегації в Європу.
Індія є найбільшим у світі виробником фільмів. Забезпечення 100% прямих іноземних інвестицій зробило індійський кіноринок привабливим для іноземних компаній, таких як 20th Century Fox, Sony Pictures Entertainment, Walt Disney Pictures і Warner Bros. Податкові пільги сприяли буму мультиплексів (багатозальних кінотеатрів) в Індії. До 2003 року як мінімум 30 кінокомпаній мали лістинг акцій на Національній фондовій біржі Індії.

2) У кожному прояві фільму відчувається світ незвичайної країни Індії.
 ОСОБЛИВОСТІ:
      Індійське кіно характеризується шаблонним сюжетом – поведінка героїв майже завжди стереотипна і не є несподіванкою (зазвичай це герой, активно бореться зі злом, і, звичайно, перемагає його). Але, незважаючи на це, фільми вражають нас своєю щирістю і музичною складовою. І справді, кожен фільм в основному спирається на музику, пісні, вокал і танці –  навіть саундтреки до фільмів часто випускаються до прем'єри, що досить незвично для нас.
БІЙКИ
     Ця подія обов'язково має бути присутнім в будь-якому індійському фільмі. І чим більше, тим краще! Там немає крові і насильства, проте можна знайти в мережі аматорські відео на тему «п'ять кращих бійок в індійському кіно», подивившись які, неможливо не посміхнутися –  так здорово головний герой простим ударом відштовхує супротивника метрів на 50. Перед індійськими героями немає ніякої перешкоди – ні стін, ні землі – вони все подолають!

ЦІКАВІ ФАКТИ
    *Індійські фільми в сучасному розумінні – це мюзикли. Не існує жодного фільму без музичної складової. Індійські глядачі очікують від кінематографа саме цього – пісень, нарядів, танців, любовної історії зі щасливим кінцем.
*В основному у фільмах присутні три види танців – класичні, історичні та народні. Останнім часом головні герої виступають разом з іншими танцюристами, напевно, в якості підтримки.
*Хронометраж індійських фільмів дивує: в основному тривалість становить три години. Ну а як мінімум менше 2,5 годин індійці просто не вміють знімати кіно.
*Можна додати про «кіноляпи»  – досить подивитися на бійку з порушенням законів фізики.
*Ашиш Шарму зробив найтриваліший перегляд індійських фільмів: 120 годин (безперервно!). Молода людина встиг подивитися 48 плівок.
*4 години 25 хвилин – стільки триває найдовший індійський фільм, LOC Kargil.
*А ось фільм «Непохіщенная наречена» побив усі рекорди за тривалістю показу в кінотеатрах: цілих 700 тижнів.
*Найдовший поцілунок тривав чотири хвилини у фільмі «Карма».
*1990 рік став рекордним за кількістю фільмів на рік – 948 фільмів.
*Сатьяджит Рей, відомий режисер, отримав свого часу 34 міжнародних нагороди в області кіноіндустрії, що, безумовно, є рекордом.
*Найдовше виробництво фільму: зйомки стрічки «Любов і Бог» тривали протягом 20 років.
ЕСТРАДНІ ТАНЦІ (або танці у кінострічках) з’явилися одночасно з так званими комерційними фільмами. У тригодинних стрічках танцювально-музичні паузи допомагають створити сценарій.
У минулому зірки Боллівуду регулярно танцювали навколо дерев, освідчуючись в коханні.
Найпростіша відповідь, чому ця формула пережила кілька поколінь, полягає в тому, що вони не були хорошими танцюристами.
В останні десятиліття актори Боллівуду довели, що вони дійсно можуть рухатися.
Популярності кінотанців сприяв прихід в кіноіндустрію професійних танцівниць (Віджаянтімалі, Падміні, Хемі Маліні та ін.). Танець у кінострічках — суміш класичних, народних і європейських танців. Він завжди відповідає духу часу, використовує сучасні мелодії і ритми, комп’ютерну графіку і спецефекти. В наші дні для акторів комерційного кіно уміння танцювати є не менш важливим, ніж приваблива зовнішність.
Майстри індійського танцю повинні володіти акробатичними та гімнастичними навичками, стежити за кожним рухом і поглядом, виразом свого обличчя. Систему міміки і жестів індійського танцю описано у спеціальних трактатах, де передбачено 13 рухів голови, 7 рухів брів, 6 рухів носа, 36 різноманітних поглядів.
Музика індійського танцю підкреслює його магічне ритуальне значення: пульсуючі та чаруючі ритми передають рух Всесвіту. Традиційний одяг і прикраси є невід’ємною частиною образу індійського танцюриста. Прикраси, грим використовують як жінки, так і чоловіки, — все це дозволяє краще налаштуватися на потрібний лад.
Як танець, так і пісня використовуються для передачі ейфорії від любові, а також як сполучна ланка в оповіді.
"Коли пісні і танці стали обов'язковою приправою, виявилося, що знайти комбінацію правильного обличчя і правильного голосу не так просто, що призвело до частого використання фонограми",зазначає пан Рехман.


3) Батьком першого індійського звукового кіно став Ардешір Ірані – визначна постать в історії Болівуду. Письменник, продюсер, актор, кінематографіст, поліглот започатковує традицію пісні і танцю у кіно, яка сьогодні є просто візиткою індійського кіно. Використовуючи свій сорокарічний досвід роботи в студії "Alexander Cinema", він щоразу засновує нову власну студію, кожна з яких успішно створює немало фільмів. "Star films" – 17, "Majestic" – 15, Imperial – 24. У свої 40 років Ірані став заслуженим кінематографістом Індії, і майже всі його німі фільми пізніше відзняли зі звуком із тим самим акторським складом. Він не переставав прагнути більшого, в Англії вивчав секрети звукозапису, завдяки чому зумів значно вдосконалити вітчизняне кіно.
Через вісімнадцять років після "Махабхарати" Фалька, у 1931 році, барви індійського фільму зазвучали. Ірані випускає Alamara – "Світло світу", під час прем'єри якого, за свідченням сучасників, "довелося залучати поліцію, щоб стримувати натовп". Сюжет: інтриги у палаці, принцеса, вихована циганами, кохання до принца, перепони, вороги, викриття і покарання зла та щасливе возз'єднання коханих.
На жаль, після пожежі в Архіві вітчизняного кіно у Пуні 2003 року, яка знищила останні записи класичних фільмів, "Аламара" не існує в її оригінальному форматі.
       Ірані випустив 158 фільмів за 25 років, у проміжку між Світовими війнами, свою останню стрічку відзнявши у 1945 році. Він став не лише батьком звуку і кольору індійського кіно. Його можна назвати родоначальником жанрового розмаїття, адже навіть сьогодні важко відшукати стрічку, яка б не використовувала хоча б якусь тему з фільмів Ардешіра. Він став новатором мовного і національного розмаїття Болівуду, залучаючи до виробництва акторів із національних меншин (парсі), намагався відобразити повну картину індійської культури, використовуючи спадщину телугу, тамілів та інших регіонів країни.
Поява звукового кіно ознаменувала підйом кіноіндустрії в країні. По всій країні створювалися кіностудії, та найбільшими серед них були New Theatres (Калькутта), Prabhat (Пуна), Bombay Talkies.
Період з кінця 1940-х і до 1960-х років вважається «Золотим століттям» індійського кіно. У цей період був знятий ряд знакових картин, які на даний момент визнані класикою жанру.
Серед найвідоміших режисерів того періоду виділялися Мехбуб Кхан, К. Асіф, Біма Рой, Камал Амрохі, Віджай Бхатт. Фільми Гуру Датта «Жага» і «Паперові квіти» були включені в список 100 кращих фільмів усіх часів за версією журналів Time і Sight & Sound, а сам режисер названий одним з найвидатніших режисерів всіх часів.
50-ті роки для індійського кіно стали "золотою епохою". Одним із найяскравіших фільмів тих років став Awaara (1951 р.) режисера Радж Капура.
Дев Аланд став другою зіркою в індійському кіно 50-х років.
Третьою зіркою є Діліпа Кумара.
У 1952 році в Індії пройшов перший міжнародний кінофестиваль.
На рубежі 1960-х і 1970-х років в боллівудську моду увійшли романтичні фільми з елементами бойовиків. Романтична складова сюжету часто розгорталася на тлі бандитських сутичок. У середині 1970-х Амітабх Баччан створив образ «сердитого молодої людини», поліцейського, самостійно протистоїть злу.
У 1972 на екрани всього світу виходить фільм "Зіта та Гіта". Успіхом цей фільм завдячує переважно акторці Хемі Маліні, яку вважають родоначальницею нової ери в індійському кіно. Найбільш відомі індійські жінки-режисери Гуріндер Чадхі ("Грай як Бекхем") та Міра Наір ("Весілля в сезон дощів") здобули славу своєю роботою в Європі та Голівуді.
У 1975 році на екрани вийшли такі знакові для Боллівуда фільми, як “Помста і закон”, “Стіна”, «Salaam Bombay!» .
У 1990-ті роки на перший план вийшли комедійні фільми з екшн-сценами.
В останні десятиліття боллівудські фільми стали набувати популярності в західних країнах. З здобувших популярність картин виділяються - «Hum Dil De Chuke Sanam» («Навіки твоя», 1998), «Kabhi Khushi Kabhie Gham» («І в смутку і в радості ...», 2001), «Kal Ho Naa Ho» («настане завтра чи ні », 2003).
У 2000-ті роки якість зйомки в Боллівуді фільмів неухильно зростало. Багато фільмів стали затребуваними не тільки на азіатському, але і на світовому ринку. Серед таких картин виділяються «Мене звуть Кхан» (2010), що піднімає гострі соціальні та міжнаціональні питання.
Значна частина аудиторії – представники нижчих верств населення країни, даний фактор також враховується при зйомці фільмів. Центральне місце в сюжеті часто займає проста людина, яка силою свого духу може протистояти несправедливості і злу. Достаток фарб, красивих костюмів і музики допомагають глядачам на кілька годин забути про життєві проблеми.
НАЙВІДОМІШІ АКТОРИ БОЛЛІВУДУ
Індійський актор Мітхун Чакраборті, який є одним з найпопулярніших і високооплачуваних акторів Індії, засвітився майже в 400 фільмах.
Ранбір Радж Капур – легендарний індійський актор і режисер 20 століття. Роль, яку зіграв у кіномистецтві Капур, допоможуть краще розкрити його народні титули. Великого індійського актора Раджа Капура називали «індійським Чарлі Чапліним». У своїй країні він також іменувався «королем індійського кіно». Він по праву вважається піонером нової епохи індійського кіно, в світі ж він був "емблемою" своєї країни. Самими знаменитими фільмами, в яких він зіграв, були "Пан 420" і "Бродяга". Саме за ним його впізнавали у всіх куточках планети. Свої ролі він виконував з віртуозним майстерністю, при цьому не тільки грав роль, але і танцював, співав, виконував різні акробатичні трюки. Вважається, що досі індійське кіно не має більш талановитого і ємного артиста, як Радж Капур. У цієї культової кінострічки Радж Капур вперше постав перед глядачами в образі безжурного бродяги, який отримав розвиток у комедії «Пан 420». Особливо полюбилися глядачеві пісні з цієї картини, тому що ті пісні були визнані класикою романтичних композицій індійської фабрики мрій. Перший кольоровий фільм за участю Раджа Капура був знятий в 1964 році. Він називався «Санг». Наприкінці 80-х років кінематографічні інтереси Р Капура дедалі більше тяжіють до комерційного напрямку. Його підтримує рідний брат Шаші Капур, який упродовж наступного десятиліття був одним і найпопулярніших акторів індійського кіно, а згодом і сини Рандхир та Ріші, відомі за фільмами «Клятва й обіцянки», «Закон помсти», «Боббі», «Лейла і Меджнун» та ін.
 Однак Капур продовжував свою продюсерську і режисерську діяльність, рідко з’являючись на кіноекрані. За всю свою творчу кар'єру він встиг зняти і зіграти близько 80 картинах.


06 квітня урок мистецтва 
Урок-узагальнення за темою "Мистецтво індійського культурного регіону".

Виконати онлайн тестування за посиланням https://naurok.com.ua/test/uzagalnyuyuchiy-test-po-temi-indiyskiy-kulturniy-region-4632.html
Свої результати відправити на Viber






13 квітня урок мистецтва
Тема: "Архітектура, образотворче і музичне мистецтво Арабського Сходу".

Термін "іслам" у перекладі з арабської означає "покірність", а того, хто прийняв цю релігію, називають "вірним" (араб. муслім). Звідси друга назва цієї релігії — мусульманствоВ Європі її колись також називали магометанством", від латинізованої   форми імені її основоположника: Мухаммад — Магомет.Ісламнаймолодша зі світових релігій. Вона виникла на початку VII ст. у кочових і напівкочових народів семітської мовної сім’ї, що жили на території Аравійського півострова.
Вчення ісламу (підкорення владі Бога) проголошується Мухаммадом після видіння йому у 610 році про всесвітній суд, що наближається (покарання і нагорода за діяння) і вчення про Аллаха, творця і суддю, котрий визначає долю людей.
  •          Магомет або Мухаммад(арабمحمد‎ — Muhāmmad, «той, кого хвалять») (нар. 570 — пом. 8 червня 632) — центральна фігура в ісламі, святий і пророк, що започаткував релігію іслам. Вчені вважають Магомета історичною особою, засновником перших громад мусульман, з його слів записано Коран.
  •           Магомет — основоположник ісламу. Він також був політичним діячем, засновником і головою мусульманської громади (умми). Власне саме за правління Магомета більшість арабів було об'єднано в одну державу.
  •           Іслам не наділяє Магомета ніякими надприродними рисами, проте навколо його особи поступово виник цілий цикл легенд про чудеса. Його особа дуже шанується серед мусульман, поширені молитви  про нього, а його ім'я використовується як талісман. У деяких ісламських країнах, наприклад, у Сирії, є звичай називати хлопчиків кількома іменами, одним із яких обов'язково є Магомет.
Джерелами ісламського віровчення вважаються Коран та Сунна, де Коран — це святе письмо, одкровення Бога, яке передано людям через його пророка, а Сунна — це святе Передання, зібрання текстів («хадисів»).

Саме віровчення можна поділити на три основні блоки, а саме:
•Істинна віра - іман;•Покора,
•богобоязність -  •таква;•Щирість у
•всіх діях перед
•Аллахом,
•прагнення ідеалу  в ім’я Бога - іхсан.


Істинна віра мусульманина спирається на шість стовпів віри:

1.Віра в Аллаха, його імена та його атрибути;2.Віра в ангелів - істот, створених Аллахом із світла, позбавлених волі, які є виконавцями волі Бога;3.Віра в Священні Книги. 4.Віра в Пророків. За Кораном та Сунною приймаються всі попередні посланці Аллаха. Є твердження, що їх існувало близько 124 000, серед них і пророки Дауд (Давід), Муса (Мойсей), Іса (Ісус). Магомет вважається останнім з пророків.5.Віра в Кінець світу, воскресіння, Божий суд, рай та пекло.6.Віра у передвизначеність.


Таква -покірність.

Сенс покори в ісламі полягає в тому, що в усіх своїх справах і вчинках людина відмовляється від своєї незалежності і особистої свободи. У своїй діяльності людина підкорюється волі Аллаха, в якого глибоко вірує

передбачає прагнення до ідеалу в ім’я Бога та щирість у всіх діях перед Аллахом. Людина повинна любити лише те, що потрібно Аллаху і ненавидіти те, що йому ненависне. Усі свої сили віруючий повинен віддати прагнучи досягти цього ідеалу. Таким є шлях піднесення і духовного розквіту в ісламі, який є обов’язковим для всіх. Фактично йдеться про релігійну практику або духовну систему яка спирається на П’ять стовпів ісламу, що не є тотожним іману (шести стовпам віри). П'ять стовпів ісламу -- п'ять фундаментальних засад сунітського ісламу. Мусульмани-шиїти послуговуються вісьмома пунктами, що сутнісно збігаються з п'ятьма стовпами.


Розглянути підручник за посиланням: https://pidruchnyk.com.ua/1340-mistectvo-masol-10-11-klas.html

Записати інформацію про архітектуру, образотворче та музичне  мистецтво Арабського Сходу.


Немає коментарів:

Дописати коментар